Warning: Creating default object from empty value in /domains/gazetalesna.pl/public_html/core/classes/router.php on line 142
Gazeta Leśna - Centralna czy skrzynkowa?
Dodaj do ulubionych

Centralna czy skrzynkowa?

Przyczepy leśne mają ramę skrzynkową, inne zaś – centralną. Wybór pomiędzy jedną a drugą powinien zależeć od charakteru i miejsca wykonywanych prac

Różnica między ramą skrzynkową, a centralną jest prosta: ta pierwsza oparta jest na dwóch równoległych profilach, druga zaś na jednym. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Nie jest jednak prawdziwe twierdzenie, że jedna konstrukcja jest zawsze wytrzymalsza od drugiej – wszystko zależy od projektu, wykonania i stosowanych materiałów u danego producenta.

Ważny wybór
Jak zatem zdecydować, która przyczepa będzie dla danej firmy dobrym wyborem? Trzeba rozważyć parę czynników.
Przyczepy z ramą centralną są lepiej przystosowane do przewozu opału i papierówki. Wbrew obiegowej opinii nie są mniej wytrzymałe od skrzynkowych konstrukcji. Co więcej, zaczepy kłonic często są w takim układzie ruchome, można je dostosować do swoich aktualnych potrzeb. Przy pomocy śrub dociskowych bez problemu dostosujemy rozstaw barier do zrywanego sortymentu. Nic nie stoi na przeszkodzie by dokupić dodatkową parę kłonic na wypadek konieczności wywozu wyjątkowo krótkich kawałków.
Generalnie ramy centralne są o wiele bardziej elastyczne w użytkowaniu od skrzynkowych. W wielu modelach przesuwane jest także zawieszenie kół, a nawet osłona żurawia. Daje to masę możliwości związanych z ustawianiem środka ciężkości w odpowiednim miejscu: dociążając lub odciążając dyszel.
Przyczepy z ramą skrzynkową są doskonałym wyborem, jeśli zrywamy kłodę. Dłuższe sortymenty mieszczą się na szerszej przyczepie w większej ilości, a rozstawem kłonic nie musimy się przejmować. W razie czego, niektórzy producenci takich maszyn umożliwiają już obecnie przesuwanie kłonic na ramie, ale ta opcja nie jest tu tak ważna jak przy ramie centralnej. Niestety, ten rodzaj przyczep jest generalnie cięższy. Będziemy też zwykle przewozić więcej materiału naraz, więc potrzebny jest mocniejszy ciągnik.
Ostatecznie dochodzimy do bardzo ważnej kwestii: ceny. Okazuje się, że przyczepy o ramie skrzynkowej są często tańsze od tych z ramą centralną, a to ze względu na niski koszt produkcji. Droższym, ale o wiele bardziej wytrzymałym i godnym zaufania rozwiązaniem jest natomiast rama centralna zintegrowana. Polega na wykonaniu głównego elementu ramy z pojedynczego kawałka konstrukcyjnego, na którym zawieszone są pozostałe: kołnierz montażowy żurawia, podpory i zawieszenie kół.

(...)

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ





Dodano 16:13 23-01-2017


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama