Dodaj do ulubionych

Emisja spalin

W maszynach leśnych stosowane są rozwiązania, które pozwalają im obniżać poziom emisji spali – regulują je normy wprowadzone przez Unię Europejską 

Normy emisji spalin obowiązują nie tylko wśród pojazdów przeznaczonych dla szerszego społeczeństwa, ale obejmują również pojazdy ciężarowe wykorzystywane przez firmy zajmujące się transportem drewna i maszyny specjalistyczne. Obecnie wiele firm, produkujących harwestery czy forwardery, stosuje rozwiązania technologiczne, które umożliwiają obniżenie poziomu szkodliwych substancji w spalinach oraz chcą, aby ich maszyny były bardziej ekologiczne.

Prawo dla spalin
W zakresie kontroli emisji nowe rozporządzenia wydaje Komisja Europejska będąca organem wprowadzającym w życie wszelkiego rodzaju normy w Europie.
Pierwsze regulacje prawne dotyczące emisji spalin zostały przedstawione w Dyrektywie 97/68/EC, opublikowanej w grudniu 1997 roku. Regulacje te zostały wprowadzane w dwóch etapach – Stage I oraz Stage II.
Pierwszy etap regulacji emisji spalin wszedł w życie w 1999 roku, natomiast drugi w latach 2001 – 2004.
Poziom emisji spalin zależał od mocy silnika. Uzupełnieniem wcześniejszej dyrektywy była Dyrektywa 2002/88/EC, która wprowadziła standardy emisji dla silników o mocy mniejszej niż 19 kW. W 2004 roku wydano Dyrektywę 2004/26/EC, która regulowała normy emisji spalin w dwóch etapach: Stage III i Stage IV, rozłożone na lata 2006 – 2014. Etap Stage III został podzielony na dwa dodatkowe etapy: A oraz B. Etap Stage IIIB bardzo rygorystycznie regulował poziom emisji tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych (PM). W 2014 roku została wprowadzona najnowsza dyrektywa Stage IV w krajach Unii Europejskiej, mająca swój odpowiednik w USA – Tier 4 Final.
W Polsce, oraz całej Unii Europejskiej, normy emisji spalin wprowadziły tzw. klasy emisji spalin EURO. Obecnie funkcjonuje aż 5 klas emisji spalin, przy czym im wyższa klasa, tym pojazd jest mniej szkodliwy dla środowiska. Klasy te dyktują wysokość opłat jakie muszą ponosić użytkownicy pojazdów za każdy przejechany kilometr. Zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” przedsiębiorcy, którzy posiadają w swojej flocie pojazdy spełniające klasę normy spalin poniżej EURO 3 zapłacą wyższą stawkę niż ci posiadający klasę EURO 5. Generuje to dodatkowe koszty, które wpływają na cały transport i logistykę w przedsiębiorstwach zajmujących się przerobem drewna.

(...)

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ





Dodano 13:41 23-01-2018


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama