Dodaj do ulubionych

Bogie - koła na wózku

Krzysztof Wójcik


Bogie stosuje się dziś w maszynach leśnych powszechnie. Szczególnie tych przeznaczonych do zrywki drewna. Spotkamy je w przyczepach do zrywki i podwozu drewna, ciągnikach zrywkowych (skidery, klembanki, forwardery) i wielu innych maszynach, także w harwesterach.


Dawniej łańcuch
Typowy układ bogie (rys. 1) składa się z mocowanej do ramy pojazdu na stałe osłony z przekładnią główną, która dzięki dwóm półosią głównym przenosi obustronnie napęd na dwa wahliwe wózki. W osłonie wózków znajduje się mechanizm przeniesienia napędu na dwie (z każdej strony wózka), zamknięte w osłonie półosie napędowe kół jezdnych.


W układach bogie stosuje się różne mechanizmy przeniesienia napędu z przekładni głównej na koła jezdne ciągnika. Pokazuje to rys. 2. W pierwszym przypadku (rys. 2a) konstrukcję oparto na przekładni łańcuchowej. W tym rozwiązaniu znajdujące się na głównej półosi koło łańcuchowe pozwala na przeniesienie napędu za pomocą łańcucha na dwa koła łańcuchowe znajdujące się na osiach kół jezdnych.


Ponadto w mechanizmie tym znajdują się dwa koła napinające łańcuch oraz dodatkowe koło napinające, którego zadaniem jest, oprócz utrzymywania właściwego napięcia łańcucha i odpowiedniego kąta opasania, utrzymywanie go z dala od krawędzi dolnej obudowy, w przypadku jego rozciągnięcia. Rozwiązanie to, z racji dużej awaryjności powodowanej zerwaniem i zmianą długości cięgna (łańcucha), szczególnie podczas pracy przekładni pod dużym obciążeniem nie jest obecnie stosowane na szeroką skalę.

Dziś zębatka
W drugim rozwiązaniu (rys. 2b) przeniesienie napędu na koła jezdne wózka odbywa się za pomocą przekładni zębatej umieszczonej w obudowie. Koło zębate umieszczone na półosi głównej napędza za pomocą kół pośredniczących koła zębate zamocowane na półosiach napędowych kół jezdnych. W tej konstrukcji zastosowano dodatkowo układ zwolnicy, która powoduje powstanie większego momentu obrotowego niż w przypadku zastosowania przełożenia bezpośredniego od koła pośredniczącego.


Zarówno w przypadku rozwiązania z przekładnią łańcuchową, jak i zębatą mechanizm przeniesienia napędu na koła jezdne ciągnika zapewnia obracanie się obu kół w tym samym kierunku, co znacznie podnosi walory trakcyjne ciągników posiadających układ bogie, w stosunku do innych stosowanych w pojazdach leśnych rozwiązań.


Dzięki zastosowaniu wahliwego układu tandemowego wózków, podczas przemieszczania się maszyny po nierównym leśnym terenie zawsze oba koła wózka stykają się z podłożem, co powoduje zmniejszenie nacisków jednostkowych pojazdu wyposażonego w taki układ. W takim przypadku siła uciągu maszyny jest większa, a jej przemieszczanie w trudnym terenie jest łatwiejsze.



WIęcej w listopadowym numerze "Nowej Gazety Leśnej"

Zamów prenumeretę. Tylko 6 zł miesięcznie przy prenumeracie dwuletniej.




Dodano 13:25 28-10-2011


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama