Dodaj do ulubionych

Mieszanka paliwowo-powietrzna


Do spalania paliwa w silniku spalinowym potrzebna jest mieszanka paliwa i powietrza w odpowiednich proporcjach.

Aby dokładnie zbadać temat należy wszystko analizować od podstaw. Zacznijmy więc od tego, że paliwo (benzyna, gaz LPG) w postaci płynnej się nie spala. Do reakcji spalania potrzebny jest tlen (O2). Jeżeli będzie go za mało w silniku, to paliwo nie ulegnie całkowitemu spaleniu.

Na elektrodach świecy, tłoku będzie osadzał się szkodliwy nagar, czyli niespalone resztki paliwa. Wówczas silnik może mocniej dymić, jego praca nie będzie równa, zmniejsza się jego moc, a powstały nagar może powodować uszkodzenia podzespołów –
rysy na cylindrze, kolizję z tłokiem, niewłaściwą pracę pierścieni tłokowych, niewłaściwy zapłon iskry na świecy, zalewanie się świec.

Bogata i uboga mieszanka
Nadmiar paliwa może być wydalany przez kolektor wydechowy silnika, co może powodować uszkodzenia układu wydechowego, katalizatorów, a nawet spowodować pożar. Powodem takiego stanu rzeczy jest zbyt duży stosunek podawanego paliwa do cylindra i zbyt małej ilości dostarczanego tlenu. Mówimy wówczas, że mieszanka jest bogata.


Jeżeli powyższy stosunek jest odwrotny, to mamy do czynienia z mieszanką zbyt ubogą. Dostarczanego tlenu jest zbyt dużo w stosunku do ilości paliwa. Skutkiem spalania zbyt ubogiej mieszanki jest spadek mocy silnika, co wiąże się ze stosunkowo niską temperaturą spalania. Jeżeli silnik jest zasilany zbyt ubogą mieszanką, ciepło podczas pracy (a w zasadzie jego część) jest tracona na niepotrzebne nagrzewanie nadmiaru powietrza w mieszance.

Do typowych objawów pracy silnika na zbyt ubogiej mieszance należy zaliczyć „kichanie” w gaźniku (zwykle w zakresie dużych prędkości obrotowych wału korbowego). Powodem tego jest przeciąganie się procesu spalania na cały suw rozprężania, wskutek czego świeża mieszanka wpływająca przez otwarty zawór ssący zapala się od pozostałej w cylindrze dopalającej się mieszaniny gazów, co powoduje z kolei wybuchy określane jako „strzały” w gaźnik.

Ponadto podczas pracy silnika na nadmiernie zubożonej mieszance można zaobserwować nieregularność pracy i przegrzewanie się silnika. W silnikach dwusuwowych (stosowanych m.in. w pilarkach) może dojść nawet do zatarcia tłoka oraz cylindra, ponieważ paliwo pełni tutaj również funkcję smarującą i odprowadzającą ciepło. Zbyt rozgrzany tłok może spuchnąć, a niewłaściwy poślizg powierzchni tłoka, pierścieni po cylindrze powodować zarysowania i krytyczne uszkodzenie tych podzespołów.

(...)

To jedynie fragment tekstu. Chcesz czytać całe teksty?  Zamów prenumeratę "Nowej Gazety Leśnej"!

WIĘCEJ

 









Dodano 12:34 26-05-2020


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama