Dodaj do ulubionych

LP odpowiadają na postulaty zulowców

Skrócenie terminu płatności, większa kontrola wykonawców, certyfikacja zuli – to niektóre z rekomendacji kierownictwa Lasów Państwowych przekazane jednostkom LP.


6 sierpnia 2024 r. dyrekcja generalna rozesłała do wszystkich nadleśnictw w Polsce pismo dotyczące kształtowania rynku usług leśnych i współpracy z zakładami usług leśnych.


Podpisał je Jerzy Fijas, zastępca dyrektora generalnego LP ds. zrównoważonej gospodarki leśnej.


Co zawiera tak istotny dla pracy zuli dokument?

Terminy płatności za usługi leśne.

Począwszy od 2025 roku termin płatności za wykonanie prac leśnych nie będzie przekraczał 14 dni. Obecnie często stosowano 21 dni.

Kontrola wykonawców leśnych w zakresie przestrzegania zapisów umownych.

Realizacja umów będzie podlegała obowiązkowej, jednolitej procedurze kontrolnej (przykładowo: forma zatrudniania pracowników, kontrola jakości wykonanych prac). Dyrektor generalny Lasów Państwowych zobowiąże szefów dyrekcji LP do prowadzenia statystyk w zakresie prowadzonych przez nadleśnictwa kontroli. Monitoring będzie nakierowany na firmy niespełniające wymogów prawnych.

Certyfikacja zuli
Planowany jest powrót do opracowania projektu systemu certyfikacji przedsiębiorców leśnych.

Transparentność zasad planowania.
W dokumentach przetargowych zostanie umieszczona informacja o ilości roboczogodzin zaplanowanych na realizację zadania.

Katalogi w rozliczaniu prac.
Ponadto w piśmie czytamy, że zostaną podjęte prace umożliwiające stosowanie katalogów norm czasu pracy przy rozliczeniach z wykonawcami usług leśnych, w pierwszej kolejności w ramach prac związanych z zagospodarowaniem lasu.

Pakiety harwesterowe.
Planowanie pakietów harwesterowych winno być ograniczone – niewskazane jest wydzielanie pakietów z wybranych pozycji cięć w różnych leśnictwach.

Organizacja pracy.
Nadleśniczowie zobowiązani są do organizacji prac leśnych w sposób zapewniający pełne wykorzystanie zasobów oraz sprawną organizację usług na terenie nadleśnictwa (przykładowo: eliminując wielokrotne wejścia na te same pozycje, koncentrując prace w maksymalnie zbliżonych lokalizacjach, ograniczając ilość sortymentów i ich długości na pozycji cięć).

O te wszystkie zmiany postulował Polski Związek Pracodawców Leśnych. „Nasze wieloletnie starania, rozmowy z kierownictwem Lasów Państwowych, wzajemne dyskusje przynoszą owoce. Pismo jest przykładem na dobrą współpracę branży usług leśnych i Lasów Państwowych, o którą w ostatnich latach bywało trudno. – czytamy na stronie PZPL.
 




Dodano 15:14 26-08-2024


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama