Dodaj do ulubionych

UWAGA. Nowe zasady przetargowe na 2016

Podział zamówienia na części, 3-procentowe wadium, wymagana polisa i rozliczenie według jednostek naturalnych to kluczowe zasady, które mają obowiązywać od przyszłego roku w przetargach na usługi leśne.

Tę informację jako pierwszy podał portal FIRMYLESNE.pl.


Znamy oficjalne wyniki prac zespołu ds. kontraktowania usług leśnych, działającego przy DGLP.
Dotychczas mieliśmy tylko przecieki. Publikowaliśmy je w GAZECIE LEŚNEJ, na bieżąco podawał je portal FIRMYLESNE.pl. Teraz mamy już pewne informacje. Pewne, pochodzą prosto z Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, która je opracowuje.

Kluczowe rozwiązania
Podział zamówienia na części –  wielkością części zamówienia jest grupa leśnictw („pakiet” to kilka leśnictw, optymalnie 3-5,  zaleca się mniejszy niż nadleśnictwo)
Wadium – 3 proc. wartości zamówienia określonej dla danej części
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – 5 – 10 proc. ceny łącznej na daną część zamówienia;
Polisa OC – wymagana przed zawarciem umowy
System rozliczeń -  zamawiający będzie rozliczał się z wykonawcą na podstawie stawek za tzw. Jednostki naturalne (a nie roboczogodziny) początkowo w zakresie pozyskania, docelowo również dla pozostałych prac
Koszyki POZ – grupowanie prac dla jednolitych stawek: stawka określana przez wykonawcę – zł/m3, w następujących grupach:
•    cięcia zupełne – rębne (rębnie I oraz rębnia IIIA)
•    pozostałe cięcia rębne – realizowane w ramach rębni
•    trzebieże późne i cięcia sanitarno – selekcyjne (CSS)
•    trzebieże wczesne i czyszczenia późne
•    cięcia przygodne i pozostałe
Zrywka – stawka ryczałtowa w zł/m3
Warunki udziału w postępowaniu:
•    wiedza i doświadczenie - udokumentowanie wykonania co najmniej 1 usługi na kwotę nie mniejszą niż 50% wartości przedmiotu zamówienia,
•    dysponowanie adekwatnym do zakresu zamówienia sprzętem,
•    dysponowanie osobami do kierowania i koordynowania prac (w tym określonego w przepisach bhp nadzoru) z wykształceniem leśnym,
•    dysponowanie środkami finansowymi (zdolnością kredytową) nie mniejszą niż 15 % wartości przedmiotu zamówienia dla części.
Kryteria oceny ofert: cena – do 80 %, zatrudnianie na podstawie umowy o pracę (ewent. inne jak doświadczenie, wyposażenie itp.) minimum – 20 %.
Kryterium zatrudnienia dotyczy wyłącznie osób wykonujących prace z zakresu ścinki drzew.

Przypomnijmy: 27 lutego 2015 roku zarządzeniem Nr 20 Dyrektor Generalny LP powołał zespół zadaniowy do opracowania jednolitych zasad zamawiania usług leśnych w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
W skład zespołu nie wchodzi żaden przedsiębiorca leśny, są to głównie pracownicy LP oraz współpracujący z nimi prawnicy. Członkowie zespołu wielokrotnie podkreślali, że konsultują swoje prace także z przedsiębiorcami leśnymi. Brali też udział w kilku spotkaniach, w których na zaproszenie LP udział brali także przedsiębiorcy leśni.
Przez wprowadzenie proponowanych zmian Lasy Państwowe zamierzają wspierać uczciwą konkurencję, walczyć z szarą strefą, promować klauzule społeczne w przetargach na usługi leśne, wzmocnić działanie czynnika ekonomicznego (polisa, zabezpieczenie, kary). Chcą też dążyć do zwiększenia liczby pilarzy zatrudnionych na umowach o pracę, co powinno poprawić BHP (zmniejszyć ilość wypadków). Celem jest także podniesienie jakości wykonywanej pracy  poprzez stworzenie bardziej stabilnych warunków oraz umożliwienie, poprzez precyzyjne postanowienia umowne, rozwiązania umowy z nierzetelnym wykonawcą.
Nowe zasady kontraktowania usług leśnych mają, zdaniem LP, uwzględniać oczekiwania wykonawców i potrzeby zamawiającego. Mają też pomóc w zdefiniowaniu standardów dla oceny jakości prac leśnych.

Więcej na ten temat we wrześniowym numerze GAZETY LEŚNEJ.
Od redakcji: co sądzisz o tych rozwiązaniach? Pisz lub dzwoń do redakcji: redakcja@gazetalesna.pl, 663 333 877. Komentuj też na portalu FIRMYLESNE.pl.


 




Dodano 10:32 18-08-2015


  


  


  


  


  


Subskrypcja

Zostań naszym subkskrybentem a powiadomimy Cię o każdej nowości na naszej stronie.


Reklama