El-Forest B 12
El-Forest F15, pierwszy hybrydowy forwarder, miał swoją premierę dwa lata temu, na targach Elmia Wood. W tym roku, na targach Skogsnolia zaprezentowano nowy model z tej rodziny: dwunastotonowy forwarder El-Forest B 12.
Nowa maszyna także wykorzystuje technologię hybrydową. Jej zalety to mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie redukcja emisji dwutlenku węgla. Ponadto B12, jak zapewnia producent, czyni mniej szkód wśród drzew stojących i mniej uszkadza glebę.
Jak to możliwe? To właśnie dzięki wspomnianej technologii hybrydowej. W tym wypadku polega ona na opatentowanym układzie jezdnym, w którym każde koło napędzane jest osobnym silnikiem elektrycznym zamontowanym na osi. Zmniejsza to masę forwardera, i co ważniejsze, redukuje zużycie paliwa o 20-25%.
Takie rozwiązanie pozwala też na regulowanie prędkości każdego koła oddzielnie, co wpływa na zmniejszenie uszkodzeń gleby. Zmniejsza też promień skrętu maszyny i poprawia jej zwrotność, co ułatwia manewrowanie w drzewostanie i przyczynia się do mniejszej liczby otarć drzew stojących.
Sześciokołowa maszyna ma obrotową, w pełni komfortową kabinę. W jednej z dostępnych opcji przednie bogie mogą mieć funkcję samopoziomowania.
El-Forest B 12, zgodnie z tym, co sugeruje nazwa, to forwarder dwunastotonowy. Ma w zależności od wersji 9 lub 9,7 m długości (dostępna jest opcja z regulowaną długością ławy kłonicowej). Szerokość maszyny to 2,74 lub 2,83 m. Montuje się na niej żurawie marki Cranab, CF80 lub CF106 o wysięgu 7,2 lub 10 m. Jednostka napędowa to silnik Deutz, 60 kW.
Więcej w październikowym numerze "Nowej Gazety Leśnej"
Dodano 12:24 08-08-2011